Tuesday, November 5, 2013

3-års Bursdagsfeiring med Lynet Mc Queen Kake

Lightening Mc Queen Cake for Daniel's 3rd Birthday


Det begynner å bli en liten stund siden Daniel hadde bursdagsfeiring med barnebursdag og familieselskap i begynnelsen av september.
Men jeg må jo vise fram bursdagskaka, likevel:)!
Daniel elsker "Biler", og planla i god tid tema for feiringa.
Kaka skulle være Lynet Mc Queen, det var han temmelig bestemt på. 
Aner ikke hvordan han visste at det var mulig å ønske seg ei sånn kake!
For det hadde hvertfall ikke jeg sagt noe om!




Men den blei jo ikke så verst! 
Sjokoladekake med sjokoladekrem og bringebærkrem, dekket med marshmallow fondant. Marshmallowfondant er lett å få farge på, i motsetning til det jeg har hørt om marsipan.....
De sorte detaljene er sukkerpasta på tube fra Wilton (men fant ikke den runde lille tuppen min, så måtte bruke strjernetupp, og det ble jo ikke like fint, men men....), ellers er alt hjemmelaget.
Samme oppskrifter som for bilkaka hans i fjor,
men nå skulle den jo ligne på en spesifikk bil, og det er jo litt annerledes. 





Det var Daniels sin første barnebursdag, med vennene fra barnehagen.
Jeg hadde i grunnen ikke tenkt å bruke så mye tid på en kake denne gangen, men så ble det sånn likevel.
 Best å sette av et par kvelder og gjerne en formiddag for å være sikker på at en blir ferdig i tide!




Kaka så ikke så verst ut til slutt, men gadd ikke bruke masse tid på å lage avanserte jul, og så endte jeg opp med å bruke liten stjernetupp på den sorte glasuren, fordi jeg har mista den som bare lager tynn strek.... Jaja....
Og alle i familien var overrasket over at det faktisk lignet på Lynet Mc Queen...
-Snakk om tiltro!... hehe.


















 En veldig fornøyd 3-åring










Måtte lage noen vaniljecupcakes med hvit sjokolade- og philadelphiaostkrem.
Oppskrifter her og her
Jeg pisket i 200gram philadelphiaost etter at smør og melis var pisket hvitt.
Veldig gode, en av mine favoritter.
I de voksne versjonene puttet jeg en skje med rest av bringebærmoussen, før jeg puttet kremen på toppen.
Muffinsformer med racerbil kjøpt på Jernia.













Fruktspyd



Fremgangsmåte og oppskrifter på bilkaken;

Sjokoladekrem/Chocolate cream, link her
Sjokoladekakebunn/Chocolate cake, link her
Bringebærkrem/Raspberry cream, link her
Marshmallow fondant her



Samme oppskrifter som bilkaken i fjor, men dynket bunnen i år med noen spiseskjeer sjokolademelk for en saftigere kake, og det anbefales!
Stek sjokoladekaken i rund form (ca. 27 cm). Kjøl ned, del i to, dynk med sjokolademelk for å få en saftig kake, ta på sjokoladekrem på den ene delen, og bringebærkrem/eller bare sjokoladekrem på den andre. Jeg putter de i frysen for at de skal stivne litt. Legg oppå hverandre. Skjær av to sider av kaken, og sett de sammen oppå kaken.












Skjær bort sjokoladekake på toppen og sidene av taket, så formen ligner mer på Lynet.
Lurt med en bil som modell:).
Restene lager jeg cakepops av:)








Så flytter jeg hele kaka over på serveringsfatet ved hjelp av en stekespade og en stor kniv.
Lettere enn en skulle tro:).




Og putt på litt ekstra bakpå, for å bygge opp litt bak bakvinduet.




Når du er fornøyd, dekk med sjokoladekrem, bruk gjerne en spatel eller en stålstekespade el.
Gjerne frys kaken litt først, så blir det lettere å påføre kremen.
Min stod over natten, fordi jeg ikke hadde tid til å fortsette mer samme kvelden...












Jeg jevnet ut sjokoladekremen så mye jeg kunne, for alle ugjevnheter vil synes gjennom marshmallow fondanten. Jeg synes dette er lettere å gjøre etter at den har stått litt kjølig. Og Fondanten er også lettere å sette på når kremen ikke er helt myk, da blir det også mindre grisete, og er mindre sjangs for å få sjokolademerker på utsiden av fondanten.



Marshmallowfondanten

Jeg knar inn over 400 gram melis, som er mer enn anbefalt i oppskrifta, helt til jeg synes den ikke virket så klissete. Dette gode tipset har jeg fått av ei bakeglad venninne fra videregående.
Delte deigen opp i 3. En stor del som jeg blandet inn noen dråper med rød wilton farge, en liten del som jeg beholdt hvit, og en liten del som jeg blandet i gul farge. Dette tar tid...
Når jeg kjevlet ut delene brukte jeg melis under deigen, og ingenting oppå, for å unngå stygge melismerker på framsiden av fondanten. (Hvis jeg må bruke noe så den ikke fester seg på kjevlen, så gnir jeg på et syltynt klumpefritt lag oppå fondanten, for å unngå at fontanten blir hvitaktig.) Pass på at du kjevler ut stor nok rød del på første forsøk, for et godt resultat. Synes det tar mye tid å kjevle ut fondant i motsetning til marsipan, men synes det er bra hold i den, og ikke så lett at den revner selv om den er syltynn. Jeg tegnet opp delene på bakepapir, klippet dem ut, og målte opp mot bilen, og evt. etterjusterte, før jeg la malen oppå den utkjevlede fondanten, og kuttet rundt med pizzakutter eller skarp kniv.
Jeg la først den utkjevlede røde fontanten over kaka, og prøvde å få minst mulig folder, og legge de uunnværlige foldene på strategiske steder, som bilhjørner.
For å feste delene oppå den røde fondanten, smør forsiktig litt vann med en finger bakpå delen, før du setter den på - det funker som lim. På øynene brukte jeg litt blåfarge sammen med litt vann på litt tørkepapir, og "malte" på hvit fontant. Kantet til slutt med sort sukkerpasta der jeg følte det passet. Fant dessverre ikke den runde tuppen min i farta, så måtte bruke stjernetuppen, noe jeg synes passet bra på hjulene, men ikke på resten...


Ikke en vanskelig kake å lage i grunnen, men sånne kaker tar tid, så en må bare beregne god tid.
Helt ærlig - jeg feilberegnet litt, og rakk ikke å lage ferdig cake-pops'ene....



Lykke til hvis du har lyst til å prøve!
Kaken blir godt mottatt uansett hvor vellykket (eller ikke) du synes den blir:). Og denne smakte godt:), men sjokoladekremen er Heavy, så bringebærkremen er en oppfriskende kontrast.

Good Luck if you feel like trying!

Ha ei god uke!
Have a great week!


Jeg har en haug av ting jeg skulle ha blogget,
bl.a. en del strikkede ting... Jeg skal prøve å skjerpe meg:)


-Ingvild-

No comments: