Monday, December 19, 2011

Sydd Stor Julesokk i Strie - få mønsteret

Big X-mas stocking - get my pattern

Dette er en pyntesokk. 
Jeg holder på å sy personlige også, men de er mindre og i forskjellige materialer. 
Stria ble kjøpt på Stoff og Stil. Det er vel noe av det billigste en kan kjøpe...
This one is just for decoration.
I am sowing personal ones too, now, but they are smaller, and in different materials.

Den rustikke engelen har jeg også laget, men den kommer i et annet innlegg....
The rustic angel I have made too, but will be blogged about later....


Jeg måtte forkorte selve fotdelen med ca. 5 cm i forhold til mønsteret mitt, fordi sokken strakk seg så i dette stoffet, så den blei så lang i foten....
I had to shorten the foot part by approximately 5 cm compared to my original pattern, because this material was stretching quite a bit when hanging...


Jeg brukte kanten av stoffet som øverste kanten på sokken, fordi jeg synes det var så fint med den tynne røde stripa, og så slapp jeg å kante.... 
Jeg festet mønsteret til stoffet med nåler, og klippet rundt 1 gang, og så snudde jeg mønsteret motsatt vei, og festet til stoffet og klippet ut den andre delen, I tillegg til den lange delen som brukes til hempe.
I used the side edge of the material as the upper lining of the stocking, because I thought it was nice with the thin red lining, and I also didn't need to sow this part...
I fastened the pattern to the material with needles, and cut around the pattern once with scissors, and thereafter tuned it around, fastened it to a different part of the material and cut out the second part. Then I cut out the long part that will be used to hang it in.


Jeg la rette mot rette (ikke at det egentlig er noen tydelig forskjell på dette stoffet....) sånn at vranga ligger vendt ut. Deretter festet jeg sammen med nåler, og sikksakket de sammen med små sting (1,5) rundt hele sokken, med unntak av toppen. 
I put the two parts on top of one another, and attached them to one another with needles, and sowed zig zag with small stiches (1,5) all around the edges of the stocking, except for the top part.



Så vrengte jeg sokken, og festet nåler rundt sokken, slik at den så jevn ut, og sydde deretter med rette sting rundt hele sokken (unntatt toppen) ca. 1 cm fra kanten.
Thereafter I turned it "inside out", attached needles so thet it was looking even, and sowed with straight stiches all around the stocking (except the top part) approximately 1 cm from the edge.


 Så brettet jeg den lange delen sammen på langs, og sydde sammen langs kanten med små sikksakk sting, og la den dobbelt og så sydde den fast til sokken med sikksakk sting.
Thereafter I folded the long part, sowed it along with small zig zag stiches, and sowed it onto the sock with zig zag stiches.




Denne blir ganske bølgete, men etter en runde med strykejernet oppå en våt klut, er den fin og glatt. 
(PS, stryking er noe jeg ikke gjør med mindre det er absolutt nødvendig, og det var det....)
It turns out pretty wavy, but after a round with the iron on a wet cloth, it is pretty flat and nice. (By the way, Ironing is something I don't do unless it is strightly necessary, and it was...)

Hadde egentlig tenkt å skrive noe på den med tekstilfarge, men får se hva jeg får tid til.
I was planning on writing something on it with textile coloring, but I'll have to wait ans see if I will have the time.

Henges opp!
To be hung!


Gode Juleforberedelser!
Happy Christmas Preparations!
-Ingvild-


No comments: