Monday, February 13, 2012

Sydd Pute med Pelshjerte & Bisebånd, og Forandret på Maleriet for 3. gang!

Sown Pillow with Fur Heart, 
And Changed the Painting - 3. time is a charm!




En Valentines Sofakrok? Litt mye hjerter for mannens del...
Men tenkte at den nysydde puta skulle være en Valentines gave til han
Selv om Ella har totalt lagt sin elsk på den, og prøver å overbevise meg om at JENTER liker HJERTER,
og jeg har funnet henne til stadighet med bare føtter midt oppi hjertet.....:). 
Deilig og mykt er det.....

Og endelig er jeg kjempefornøyd med Maleriet som jeg har forandra litt på fargene på - for 3. gang.
Sånn så det ut når jeg først malte det.


A Valentines Sofa-nook? A bit too high heart factor to my husband....
But I was thinking that the ready made pillow was going to be a Valentines gift for him
Even if Ella already totally fell in love with it, even if it is not pink, purple or yellow...., and she is trying to convince me that GIRLS like HEARTS,
And I've repeatedly found her with bare feet in the middle of the heart...:)
Really nice and soft...

And I am finally really pleased with my painting, that I have recently changed, for the 3.rd time!
This is how it looked the first time.







Selve puta med glidelås og bisebånd
(noe herk å sy på, styrer alltid med hjørnene, men vil ha det likevel, for synes det blir så fin kontrast....., i grunnen kan jeg ikke fordra glidelåsene heller, men er jo veeeldig praktisk å kunne ta av putetrekket og vaske det!)
var i grunnen ferdig før jul
Visste at jeg ville ha noe motiv på, bare ikke hva
Men så tenkte jeg etterhvert at jeg skulle bruke litt av denne pelsen som jeg hadde til overs.
Og har tenkt både på reinsdyrshode og ekorn, men så blei det altså hjerte, enkelt og greit
(og litt "tækki" i følge min mann, som helst vil ha færrest mulig sånne plassert rundtforbi...., men jammenmeg har det ikke sneket seg inn noen sånne i det siste likevel....)
Stoff og "pels" fra Stoff og Stil (selvfølgelig?)

I finished the pillow casing before christmas, but couldn't decide on how to decorate it...
In the end I was thinking of using som of the left over "fur". Thought about rain-dear, squarrel etc, and in the end, ended up with a simple heart (a bit Tacky according to my husband who doesn't want too many of those in the house... but it seems a few of them snuck into the house lately, after all...).
The materials and fur is from Stoff og stil, of course...



Sånn ser det ut på den ene sofaen vår nå. Til venstre hjemmestrikka og sydd pute, neste er fra Ikea, hjerteputa er nysydd, og så ei pelspute fra Kid. Deilig vinterstemning enda hos oss!
Slenger meg på puteutfordringa til Potrinas .

Sydde med en beige ulltråd og tykk nål opp og ned sting for hånd rundt hjertet, 1-2 cm ut fra hjertet.
Og blei igrunnen veldig fornøyd med helhetsinntrykket:).
Nedenfor er åssen jeg gjorde hjertet:

I sowed with a wool yarn an a thick needle up and down stiches by hand in about 1-2 cm distance from the heart itself. And I'm pretty pleased with the pillow as a whole:).
Down below is how I did the heart:




For hjerte til mønster, brett et ark dobbelt, tegn et halvt hjerte, klipp.
For a heart for the pattern, fold a piece of paper, draw half a heart, cut with scissors.


Brett ut, legg over stoffet, fest med nåler, tegn rundt hjertet og klipp ut hjertet. Bruker du pelsstoff, pass på at du ikke klipper over hårene, men bare selve stoffet, så blir resultatet mye finere og naturlig.

Unfold the heart, put it on top of the fabric to be cut, fasten it with needles, draw around the heart and cut it out. If you are using "fur", make sure not to cut the hairs, only the fabric itself, for the best and most natural result.



Jeg bruker ofte over-lock søm ("alt-i-ett-søm") når jeg syr sammen buksebein, og andre ting. Så syr jeg bare over ei gang med enten L eller O, (eller K hvis materialet er stretch stoff, for med sikksakk er sømmen mer fleksibel, noe den må være med stretch stoff). Og så henger det sammen som bare den - ikke nødvendig å sikksakke kantene til stoffet først, noe jeg i utgangspunktet er for sløv til å gidde å gjøre... Så da er dette perfekt! (tar ut nålene jeg har festet stoffene sammen med, etterhvert som jeg nesten har kommet helt bort til dem, så blir sømmen jevnere, i tillegg til at en ikke risikerer å brekke symaskinnåla eller knappenåla ned i maskinen - går ikke på forsikringa av maskinen om den går i stykker da... 

I often use over-lock seem ("all inclusive seem") when I attach the different main parts of pants and shirts, and other things. Then I only need to sow one time with either L or O (or K if stretchy fabric, cause with zig-zag the seem is mor flexible when stretched). Then there is no need to zig-zag the edges of the fabric first. I also remove the needles right befor getting to them, for a niceer seem, and for preventing breakage of needles.



Hårene på den litt ustyrlige pelsen ble holdt nede mens jeg sydde hjertet på.
I had to hold down the hairs of the fur while sowing.



Sydde pelsen fast med over-lock søm.  
Attached the heart with an over-lock seem.



Og nesten ferdig (dårlig blitz herpa bilde...), bare igjen å sy noen opp og ned sting rundt hjertet.
Får lage et innlegg ei gang om åssen å sy et putetrekk, hvis noen skulle være interessert, da....
Så da får dere rope ut!

Almost finished, just got left to sow some simple stiches in thick wool yarn around the heart.
I guess I should make a post about how to sow a pillow casing once, if anyone would be interessted...
So if you are, scream out loud!




Ha en romantisk Valentines Day i morgen!
Her nytes restene etter Morsdags-cupcakesene. Virkelig gode! 
Og veldig Valentins inspirert! Skrev litt om de i dette innlegget i går.
De har stått i frysen noen dager. 
Er bare å tine de 20 sek i microen, og de smaker som nybakte, uten smelta glasur!:). 
Like fine! Og gode!
Mmmm...


Have a romantic Valentines Day tomorrow!
Here we will enjoy the left-overs of the delishious Mothers Day - cup cakes. Extreemely tasty! And very Valentines inspired:). Wrote a bit about them in the blog post yesterday.
I have kept them in the freezer for a few days. 
And it is just to defrost for 20 sec in the micro, and they taste fresh, and without smelted frosting!:)
Just as pretty and tasty!
Yaammm...

-Ingvild-

3 comments:

skipperfrua said...

Skikkelig flott pute:O) Så gøy å sy noe selv, og den ble jo så fin. Kos deg i dag på valentinsdag, klem

siri ore elle said...

Hei på deg!!
Så fin den hjertepute ble!! Helt topp!! Passet så bra inn i sofaen din!!

Legger meg som følger og kommer innom igjen:-))))

Fin dag til deg!

Klem fru Samuelsen:-)

Anne Grete said...

Bedre sent enn aldri.. Tuuusen takk for FLOTT bidrag i sofautfordringen min.

Trekning i kveld hos meg :)