Sunday, June 1, 2014

FargeSpreke BomullsLuer & Fremgangsmåten!

Colorful Knitted Cotton Hats






Synes de ble så herlige i sammen!
To fornøyde lueeiere.
Sikksakk, striper, og noen hjerter på jenteversjonen - etter sterkt ønske fra Ella.
Hadde i utgangspunktet tenkt å bare strikke sikksakk, men det var så himla tungvint å bytte tråd hele tida på sikksakken, så tror jammenmeg jeg trenger opplæring i en mer effektiv metode!!!....
Tips mottas med takk!
Derfor ble det mest striper! Hehe...
Fint er det, og går unna!!!!
DET liker jeg:)






 De skulle egentlig bli ferdige tidlig i vår i fjor, og brukes som overgangsluer mellomvinter og sommer.
Men ble ikke ferdige til da, men på sensommeren i fjor, da dette bildet ble tatt.
Og de har vært brukt en del i høst, når det ikke var altfor kaldt, og nå i vår, før det ble for varmt...
Og blogget først nå...
Felte av forskjellig på jente og gutteversjonen.
Synes det ble sjarmerende med en liten tupp på jenteversjonen:).












Oppskrift

La opp 116 masker på liten rundpinne nr.2.5  med Mandarin Naturell fra Sandnes garn (kjøpte det på salg en gang, og tenkte jeg kunne hekle blomster ol. av det, men det er jammenmeg nok til luer også:) man trenger ikke mye av hver farge....)
(garnets strikkefasthet er 22 m på pinne nr. 3,5)

Strikket en omgang rett på liten rundpinne 2.5.
Deretter strikket vrangbord (rett, vrang, rett vrang, etc.) 10 omganger (ca. 2,5 cm)
Deretter byttet til rundpinne nr. 4, og strikket glattstrikk, med striper, sikksakk og hjerter.






Ella har en hodeomkrets på ca. 54 cm. På Ellas lue strikket jeg 16 cm. Og begynte felling ved å strikke to og to masker sammen hele pinnen rundt, og gjorde dette hver 4. pinne. Og felte slik:
De gjenværende ca. 5 maskene strikket jeg rundt og rundt på tre pinner til tuppen var så lang jeg vill ha den, strikket to og to masker sammen til kun en gjenstod, trakk tråden gjennom den siste maska, og festet på innsiden av tuppen.

Daniel har en hodeomkrets på ca. 52 cm. På Daniels lue strikket jeg 12 cm, før jeg begynte å felle, men skulle nok strikket 4-6 cm til, for den ble litt kort med ørene. Måten jeg felte på var å strikke hver 28. og 29. maske sammen på den første pinnen. Dvs. 4 steder på denne pinnen. Felte to masker sammen på disse 4 stedene på hver pinne, helt til det bare var noen få masker igjen, hvor jeg strikket de resterende sammen to og to. Jeg trakk tråden gjennom maskene da det var ca. 8 masker igjen på pinnen.



Sikksakkmønsteret
Sikksakkmønsteret passer til 116 masker (eller 108, 112, 120 etc), fordi det er delelig på 4.





Hjertemønsteret
Hjertene gikk ikke helt opp, så ble noe større mellomrom midt bak, jaja, får bare være...
Jeg kan ikke trylle...og lua ser ut til å sitte bra.





Kom over en smart og enkel måte å strikke inn endene ved fargebytte på, så blir det mindre tråder å feste etterpå. (Hadde da selvfølgelig allerede strikka de ene lua...)





Sjarmtrollene Mine!
My Charming little Trolls!
Ella & Daniel


Ellers nyter vi sommertemperaturer i lange tider, så ikke så mye bruk for lue, i grunnen!:)
We're enjoying Summer temperatures for a while here, so don't really need hats!:)


-Ingvild-










No comments: