Thursday, May 15, 2014

Deilige Rug og Havre-Rundstykker

Delicious Rye and Oat Rolls.







Hverdagslykke!
Jeg elsker å bake rundstykker, og baker det også gjerne hvis vi skal ha lunsjgjester.
Jeg bruker ikke oppskrift, men tar litt hva jeg har i skapet, og varierer litt fra gang til gang.
Jeg fikk etterspørsel på oppskriften til disse rundstykkene.
Så derfor skrev jeg den ned, for jeg synes også de ble spesielt vellykkede.....
Så her er den på deling til alle som vil ha den:).
 1 l hvetemel
0.5 l siktet rugmel
0.5 l sammalt finmalt rugmel
0.5 l sammalt grovmalt rugmel
0.5 l havregryn
1 dl solsikkekjerner
0.5-1 dl gresskarkjerner
1 dl linfrø
tørrgjør
1 toppet ts salt


-Bland alt det tørre godt noen minutter i kjøkkenmaskin.
(Liker du ikke frø, kan du droppe de, uten at det påvirker forholdet mellom tørt og væske).



Deretter tilsettes:
3 ss honning
1.5 dl olje (raps- el. solsikke), eller 150 g smeltet smør/margarin
1, 3 l varmt vann (ca. 40 grader)



-Bland alt godt i minst 7 min. i kjøkkenmaskin.
-La heve i ca. 45 min
-Deretter trill ut til rundstykker:
Del deigen i to. Bruk godt med mel på benken, ettersom deigen er litt klissete, men dette gjør rundstykkene saftige.
Trill ut rundstykker på to brett (16 på hvert brett).

-Etterhev 30-45 min.
-Stek på varmluft 175 grader i 40 min - ett brett nest høyest og ett nederst.
Bytt rundt på brettene ved ca. halv tid.
Sjekk at rundstykkene er ferdige ved å dunke på et med en finger.
Hul lyd skal høres hvis de er gjennomstekt. Hvis ikke gjennomstekt høres dump lyd.

Avkjøl på rist under kjøkkenhåndkle.
Eller nyt mens de enda er lunkne:)

Jeg fryser ned mesteparten, og tar opp og tiner noen hver dag, så har jeg alltid ferske rundstykker.





Hverdagslykke!
-Ingvild-



1 comment:

Janne said...

Heisann og tusen takk for hyggelig kommentar hos meg!:)
Rundstykkene ser kjempegode ut - flink du er!
Ha en fin kveld!
Klem fra Janne