Friday, April 25, 2014

Egendyrkede Cherrytomater uten Drivhus

Growing Cherry Tomatoes Without a Greenhouse


 
 
 
 





I fjor tok jeg ut tre frø ut av en cherrytomat, og puttet i ei potte med jord, og satte i vinduskarmen på kjøkkenet.
Noen måneder seinere hadde vi 2 kg cherrytomater. Veldig moro!
I år er jeg litt tidligere ute enn jeg var i fjor, og satser på at tomatene rekker å bli enda rødere før jeg må plukke dem.
Det skal sies at sommeren i fjor var veldig bra her sør, men nettene her i innlandet er kjølige, og jeg dekket derfor rundt tomatplanten med hvit vekstduk, for å holde jevnere temperatur.
Jeg leste nemlig et sted at tomatplanten ikke burde stå kjøligere enn 8 grader, for da ville veksten stagnere.
I fjor måtte en del av dem modnes inne etter at de var plukket.



Last year I took out Three seeds from a Cherry tomato, and put it in a pot of earth in the window sill.
They all Three sprouted. And gave me 2 kg of tomatoes a few months later.
So much fun! So I'm repeating it this year. This year I'm starting about a month early compared to last year, hoping the tomatoes will have time to get even mor red while on the bush, before I have to pick them do to the cold in the Fall. I had to let many of the tomatoes ripen inside after I picked them green, do to the cold, and danger of night frost in the Fall. I covered it a lot with a white growth cloth to enable the plant to have a more stable and warm environment, especially at night and in the early Summer and Fall. I read somewhere that the Growth of the tomatoe plant will stagnate if exposed to temperatures below 8 degrees centigrade.




 


Fremgangsmåten min/ How I did 
 
 
 

 
Fordelen med å velge en fersk cherrytomat, er at du vet hvordan den smaker.
I tillegg er frøene ferske, og raskt begynner å spire.
Alle tre frøene jeg sådde spirte, både i fjor og i år, for dette var gøy, så det måtte jeg gjenta!


The advantage of taking seeds from a real tomato is that you already know how it taste.
In addition the seeds are fresh, and start sprouting fast.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Så i år igjen, dvs. for tre uker siden, tok jeg tre frø fra en god cherrytomat, Juanita,  
og nå ser den allerede sånn ut!
Etter hvert skal den plantes over i en STOR utekrukke, sånn som i fjor (eller helst større, så blir det lettere at den ikke tørker ut når planten blir større). Og sped på med god kompost, og gjødsle ca. 1-2 ganger i mnd. Ute på terrassen dekkes den med hvit vekstduk for kjølige netter og dager (spesielt på for og ettersommeren), sånn at den får en fin vekst. Lurt å plassere planten et sted hvor du kan binde den opp/fast i noe ettersom den vokser og blir større. Og den bør helst stå et varmt og lunt sted. Varme er visstnok viktigere enn sol.
 
 
 
 

 
Fikk du lyst på egendyrkede tomater?
I Israel lagde jeg Cherrytomat syltetøy.
Får jeg masse cherrytomater i år, kommer jeg til å prøve meg på det igjen.
Det var fantastisk godt! (og smaker ingenting i nærheten av ketchup:))
 

Did you get the urge to grow Your own Cherry tomatoes, now?!
Theese seeds were planted 3 weeks ago, and are growing like crazy:). If I get a lot of Cherry tomatoes this year as well, I will make deliscious Cherry tomatoe jam.
I can't wait!





Ha en fin helg!
Have a great week-end!
-Ingvild-

2 comments:

Toril said...

Wow... Du har virkelig grønne fingre!
Vi har plantet litt forskjellig i år, og har et prosjekt på gang med en drivhusbenk :) Men ikke så store forhåpninger om innhøstingen :P Mest for å prøve litt! Og SÅ gøy for gutten min på 3år da!!

Ha en god kveld :)

Ingvild said...

Takk Toril, men tror jeg heller skal kalle det litt begynnerflaks, siden det var første gangen, men motivasjonen var hvertfall på topp:). Men det var veldig gøy å følge med på utviklingen, og få litt avkastning. Vi har begynt å lage i stand en kjøkkenhage, som egentlig var planen i fjor... men fått ekstra mersmak på å dyrke litt spiselig nå. Og ungene synes jo at det er veldig gøy. Så satser på at sneglene er snille:).