Sunday, March 3, 2013

Primula & Overlevelsestips!

Primula & Survivaltip!




Jada, jeg har prøvd før å få de til å overleve lenger enn ei uke, men har måttet gi opp.... 
Så synes egentlig ikke disse blomstene er noe gøye i det hele tatt å ha inne som potteplante.
Synes de var kjempevanskelige. 
Men grunnen til at jeg kjøpte de, både i fjor og i år, var at jeg ville at de skulle overleve til våren, til jeg kunne plante de ut i hagen. For jeg synes de er så utrolig fine ute i hagen på våren. Noen skikkelige fargeklatter!
Sikkert ikke mange av dere som har sett hagen til tanta mi, men i mai er den helt fantastisk med en haug av forskjellige fargesterke planter, og blant annet en haug av primula i alle verdens farger. 
Det er litt av et syn! Skal prøve å få tatt noen bilder der til våren, så kan dere få se. 
Før jeg så tantes hage i full blomst på våren, hadde jeg tenkt at det er finest med en hage som holder seg til en viss fargeskala. 
Men jeg forandret egentlig syn etter at jeg så hvor utrolig fantastiske farger tante hadde i hagen sin.


I bought a bunch of Primulas, just because I want them to survive the Winter, so that I can plant them in the garden i June. 
The inspiration is my aunt's garden, which is just amazing and an extreeme explosion of color in May. 
With lots of Primulas in addition to other flowers, of course.
But my earlier experience with these plants indoors is not so great, because they are so hard to keep alive for a longer period... 
But I got som great tips I would like to share.






Den rosa doble, er en duftprimula, og helt nydelig for å være Primula, synes jeg:).
The pink double one is a a scented type, and is beautiful for being Primula, in my opinion.



Så jeg kjøpte en haug av Primula i år, veldig billig på Bo grønt, 13.90 kr pr. stk, (og 39.90 for de fylte), og de hadde et digert fargeutvalg også. Jeg forhørte meg grundig om hva jeg skulle gjøre for å få de til å overleve, og fortalte tom. om den flotte hagen til min tante:). 
Og så tror jeg at jeg har vært litt lur, da, og kjøpe noen i februar, og ikke bare helt i begynnelsen av januar. 
Da er vel overlevelsessjangsen betraktelig økt, eller hva?




Jeg fikk med meg dette tipset, som funker:
Plantene bør stå lyst og kjølig, samt vannes lite. 
Vann kun når jorda begynner å bli tørr (og har bladene så vidt begynner å henge, så vil de fleste reise seg fint igjen når planten får vann). 
La overflødig vann renne av (ikke la potta stå i vann)
Vannes den mens den fremdeles er fuktig/våt, vil den lett råtne og dø...

A great survival tip, that works:
The plants should be placed in a cool but light place.
Give little water, and only when the earth is getting dry (and if some of the leaves are starting to droop, most of them will stand up nicely again after watering the plant), and let excessive water drain off, dont let the flower pot stand in water.





Tilfelle rottefelle, fikk jeg med meg tips om åssen jeg kan ta frøene som dannes på bunnen av kronbladene (den grønne klumpen vil etterhvert tørke inn og bli et sort frø). 
(De nye knoppene som springer ut har veldig mye blekere farger enn på blomstene som blomstret når jeg kjøpte den, kanskje litt dårligere lysforhold???)





Her i sør har vi hatt ei helt fantastisk uke med sol, noen plussgrader og fantastiske forhold for vinteraktiviteter. 
Så jeg nyter fremdeles vinteren:).
Ellers strikkes, sys, og sås det om dagen. 
Og selvfølgelig jobber jeg jo også. Og DET er også veldig spennende om dagen:). 

Here in southern Norway we have had a fantastic week with sun, som pluss degrees, and great conditions for winter activities. So I still enjoy winter.
Otherwise I'm knitting, sowing, and planting seeds nowadays.
And off course working. And that I find really exciting, especially right now:). 



Ha ei flott uke du også!
Have a great week, you too!
Masse Klemmer
Lots of Hugs 

-Ingvild-


No comments: