Sunday, April 8, 2012

Pyntede Påske Egg, Perlestrikket Telystrekk, & Begonia!....

Decorated Eggs for Easter, Knitted Teacandle Cover & Begonia


 Jeg og Ella har malt og pynta egg, endelig! 
(Jeg er vel neppe kjent for å være tidlig ute...)
-Og måtte forressten gå til anskaffelse av enda en Narcissus Bridal Crown til Tine K potteskjuleren
- nydelig i både utseende og duft!!! Er blitt avhengig!:)
Påskeegget i marokkansk stil er fra Indiska. Høna fra Europris.

Først malte vi alle eggene ensfargede, to lag akrylmaling måtte til. 
Og så har vi dekorert noen nye hver dag nå i Påska mens Daniel har hatt midt-på-dagen-luren sin.
Masse herlige pasteller, etter Ellas valg, og et rødt egg...
Prøvde å forklare Ella at rødt ikke er en påskefarge, for henne er det uansett rosa, lilla og gult som gjelder, men neida, til slutt måtte jeg gi meg.... 

Rødt med blå prikker.... Herlig!....


  

Ella and I have decorated easter eggs, finally!
Lots of lovely pastels, after Ellas choise, and one red egg....
I tried to explain Ella that red is not really an Easter color, her favorite colors are anyway pink, purple and yellow, but oh no! In the end I had to give in.... Red with blue dots.... Just lovely!....









Vi har også limt på litt scrapbook stæsj fra Nille og Panduro, og noen perler (de måtte det super-lim på for at de sitte på plass før limet hadde tørka). Dette var gøy!
Klippet ut noen elementer fra servietter også, for decoupage på noen.








Snille Linda kom meg til unnsetning, og lånte meg sin fantastiske "utblåser" fra Panduro
(den jeg skråsikkert proklamerte for meg selv i fjor at jeg ikke ville trenge, for dette gjorde vi jo på barneskolen.... hehe...).
Den var helt genial! Så en sånn en må jeg garantert gå til anskaffelse av!
Hadde nok ærlig talt ikke klart det uten.
Med andre ord - i fjor blei det ingen påskeegg.... fikk ikke eigang hull i de med ei nål...
 - tips: ikke kjøp økologiske til pynting - de er knallharde!
I år fikk jeg hull i med nål på begge sider, men ikke sjangs å få blåst ut innholdet.....
We also glued on some scrapbook decorations, and some pearls. This was fun!
I also cut out some elements from some napkins for decoupage on some.
Thanks to my friend, Linda, who lent me her fantastic egg rinser/outblower from Panduro (the one I so surely proclaimed to myself last year that I wouldn't need, because we used to be able to blow out the insides of the egg even in elementary school...haha...). It was genious! I for sure have to get me one of those! I certainly wouldn't have been able to do it without it!


Det blir nok enda flere egg til neste år :).
More eggs next year, I think :).




Et strikket trekk til telysglass i perlestrikk.
Målte omkretsen på glasset, og regnet ut maskeantallet jeg trengte å legge opp i forhold til strikkefastheten på garnet
(som er antall masker på 10 cm - da er det viktig å bruke pinnetykkelsen som er anbefalt for garnet....).
Strikket fram og tilbake på pinnen; 1. omgang rett vrang rett vrang rett vrang etc,
og tilbake (= andre omgang) vrang over den rette og rett over den vrange etc.
Og fortsatte sånn til jeg hadde oppnådd ønsket høyde.
Felte av, og sydde sammen midt bak.
A knitted tea candle glass cover in Moss/seed stitch
I measured the circumference of the glass, and calculated the number of stitches I needed to cast on compared to the knitting tightness of the yarn (which usually is given how many stitches on 10 cm). I knitted back and forth on two needles until I had reached the desired height, and bound off. Then I sowed a seem at the back og the candle glass.



En nydelig Begonia - nok en "bestemorplante" jeg har i hus for første gang.
Det hadde jeg vel egentlig ikke trodd at skulle skje, selv....
Har egentlig ikke hatt så sansen for Begonia, men så ser en de jo typisk i knall rød, og har vel aldri passet helt inn hos meg....
Denne var så fin og sart i fargen, synes jeg (mannen HATER den...., jaja, så vet jeg det til neste gang....). Kjøpte den og potta hos Floriss.
Var i grunnen på utkikk etter Ranunkler i potte, men det var det ingen blomsterhandler som hadde fått inn i år enda...
Begonia er en knolleplante, så den tenkte jeg at skal flytte ut på terrassen når faren for frost er over, eller når det er deilig og varmt.
Den skal ha bare lett fuktig jord, og ikke så mye gjødsel, fikk jeg beskjed om.
En kan klippe ned planten når frosten nærmer seg igjen, og grave opp spare på knollene (mørkt, kjølig og tørt) hvis en ikke vil ha den inn i stua igjen, da...
A new "granny" plant Begonia in the house, which I don't think I ever would have thought would happen... I never have liked these before, but You usually see them in bright red, so they don't particularly fit into my interior... But I liked this pale color of it. (My husband just HATE it.... so now I know for next time...). It will anyway move out on the terrace once Summer starts. It needs slightly moist earth, and sparcely of nutrition.
I was in fact looking for Ranunculus, but none of the florists had gotten them yet this season.


Deilig med påskeferie!
Og ekstra kjempekoselig å treffe gode gamle venner
som kommer hjem på påskeferie med mann og barn!
8 voksne, 1 baby, 8 småbarn fra 1,5-5 år
 = fullt herlig leke- og lunsj kaos hjemme hos oss:). Herlig!
En liten Påskeegg jakt for Ella har vi også hatt for første gang. 
Og det var veldig stor stas!
Jeg tegnet enkle tegninger på 8 lapper av ting hun lett kunne kjenne igjen inne og utenfor huset. 
Første lapp fikk hun i hånda - runsestativet, der lå ny lapp: trillebår osv. lekehytta, sprinkelsenga til Daniel, gyngehesten, dukkevogna, miksmasteren, kommoden hennes og der lå påskeeggene til alle i familien.
 Mmmm...
Nyt resten av Påska!:).
Just Wonderful with Holidays, and Good Friends who are coming home on Easter Vacation with husband and kids = totally completely playing- and lunch caos in our house. (17 people!...)
Egg Hunting with Ella was great too. Mmmmm....  
Enjoy the rest of the Holidays!!

-Ingvild-

1 comment:

Mor Inger`s hus said...

For noen flotte påskeegg. Og så gøy å dekorere dem sjøl.

Hilsen Inger