Thursday, April 26, 2012

Planter i posten - juhu!, og Hageblomstring!

Plants in the mail - Yuhoo! And Blossom in the garden!

Jeg bestilte en del nye planter til hagen.... Bombe!???
Denne gangen fra Lille Gartner
Jeg har aldri handlet derifra før, men var på utkikk etter Georginer og iris, og kom over denne herlige nettbutikken.
Veldig gode priser også! Følte jeg virkelig fikk mye for pengene. Anbefaler den til alle!


This year I ordered a few new perennials and bulbs from Lille Gartner. I am really happy!



Se så mange fine Georginer jeg har fått! Nå skal det bli så fint på terrassen, atte!


Staudene kommer sånn pakket i hullete poser med litt tørr jord, som kraftige røtter som en bare stapper i jorda....


De var dessverre utsolgt for irisene jeg ønsket...., 
men kom over en haug med nydelige Dagliljer.
Det er stauder. Har aldri hatt Dagliljer t i hagen før, så er kjempespent!
De så hvertfall nydelige ut på bildene, og flere av de hadde fått diverse gjeve priser og utnevnelser.
Jeg er veldig spent på å se hvor lenge og rik blomstringstida er på de forskjellige. De skal blomstre sånn midt på sommeren, og er ikke så mange stauder som gjør det, og dessuten skal det være relativt lang blomstringstid hvis en kniper av de avblomstrede blomstene.
De kom som røtter for et par dager siden, og røttene så ut som de var i veldig god stand, og er allerede plantet sammen med Ella i helga, mens Daniel sov:).
Jeg var også på utkikk etter georgineknoller, og de hadde et pent utvalg:)
Ble helt betatt av georginen jeg kjøpte som knoll på europris i fjor. Den hadde jeg i potte på terrassen i fjor. Helt nydelige blomster! Og når en kjøper de som knoll, så blir planten utrolig fin og stor, med et vell av blomster hvis en gjødsler regelmessig. De er dessuten mye billigere!
Skal jo som sagt lage meg et stort georginebed ved terrassen:). Endel arbeid å gjøre der ifht. å grave opp og kvitte meg med bregne-infisert jord...huff! Men har først planta knollene i potter for å få blomstringen i gang tidlig (slutten av juni/begynnelsen av juli), og så blostrer de til frosten tar de!
Slengte også med en peon på lasset;) Har noen hvite fra før som jeg flytta på, og kjøpte noen navnløse fra Bakker i fjor i blandede farger, samt en mme Carlot (nydelig lys rosa) som jeg håper kanskje skal begynne å blomstre i år. Det hadde vært noe!

Hagesesongen har definitivt begynt, selv om det ikke er så mye som har begynt å blomstre enda, 
for vi har hatt frostnetter jevnlig her i innlandet. Men mye spirer
Og det er lyst på kvelden etter at ungene er i seng! Kjempedeilig!

Her er noe av det som blomstrer nå:
Here is some of the Blossom in the garden now:






















Og jeg har også fått sådd noen frø til forskjellige stauder....
Jeg har også prøvd å få opp ei diger rot
 - gubben og gamla.... hvor mange timer er det meninga at en skal bruke på ei rot før en skal gi opp
 - men den rota har stjelt en av kremplassene i et av beddene, med god utsikt fra kjøkkenvinduene. 
Gave fra de forrige eierne....
Utrolig irriterende! Skal ha den vekk!
Og så gleder jeg meg noe veldig til å se de orientalske valmuene jeg sådde i fjor blomstre for første gang - har en haug av de planta rundt i bedene og ned i skråningen:) 
Det er det som er fordelen med å så - da får en en haug til slikk og ingenting - men er jo litt jobb, så sommerblomster får jeg holde meg unna med å så.... Holder meg til de flerårige:). Det var hvertfall det som var meninga.... huff, bomma litt på den ene....
Har også delt og flyttet rundt på noen gamle stauder.
Kalaknollene har fått komme fram i lyset, og blei planta i potter som nå står ute ved husveggen. De skal stå på terrassen, og det har Georgineknollene også. dvs. de er planta i potter som står ute, for å komme i gang med blomstringa i begynnelsen av juli, for beddet de skal oppi er enda ikke klart til å bli planta i..... 
Men blir det frostnetter etter at de har begynt å spire, må jeg passe på å dekke de til.
En Geranium har kommet fram fra boda, og har begynt å bli grønn igjen, til tross for dårlig med vanning i boda i vinter:). Artig å prøve ut nye ting:). 

Deilig med lysere kvelder! 
Og utrolig deilig med helg nå, etter ei ekstra hektisk jobbuke!
Og deilig med fri til tirsdag:). 
God Helg!
Have a Great Week-end!
-Ingvild-



Her er forressten hva jeg fikk i posten fra Lille Gartner;
Here is what I got from Lille Gartner;

Georginene: Knollene må tas opp på seinhøsten, og spares til neste år, men det er egentlig lite styr med disse. De er lette å dra opp. Og blomstene holder seg så fint i vase også! Og de blir virkelig like fine som på bildene, og store. Når du klipper av blomstene stimulerer du til ny knoppedannelse. Bonus, ikke sant! Herlig å ta blomster inn i vaser også!

Dahlia - Twilight Time 779510 1 Kr 29.50 Kr 29.50

Dahlia - Alauna Clair-Obscure - kul! 774410 2 Kr 34.50 Kr 69.00

Dahlia - Miami-nyydelig! 772410 1 Kr 34.50 Kr 34.50

Dahlia - Sarah Mae- en lignende 'Good time' kom istedenfor - kul 772210 1 Kr 29.50 Kr 29.50

Dahlia - Fashion Monger- fin eller stygg? Litt uenig med meg selv her.... 779810 1 Kr 34.50 Kr 34.50

Akeleie - Nora Barlow- helt nyyydelig! Staude. 767443 1 Kr 49.50 Kr 49.50

Dagliljer - tenk disse er stauder. Og de blomstrer midt på sommeren. Det hadde jeg mangel av blomster som gjør. Og noen av de dufter og tiltrekker sommerfugler. Bonus!












Daglilje - Entrapment 767800 1 Kr 149.00 Kr 149.00

Daglilje - Strawberry Candy 795810 1 Kr 49.50 Kr 49.50

Daglilje - Lacey dailey 769200 1 Kr 179.00 Kr 179.00

Daglilje - Always Afternoon 765600 1 Kr 119.00 Kr 119.00

Daglilje - Destined to See 767400 1 Kr 159.00 Kr 159.00







Tricyrtus - 'Blue Wonder (tenkte mannen ville falle for denne, og det gjorde han:) lurt å smiske litt når en har brukt litt penger på blomster....) Hihi... 709500 1 Kr 79.50 Kr 79.50

Agapanthus - Blå 791810 5 Kr 39.50 Kr 197.50

Akeleie - Pompon miks, frø 416004 1 Kr 69.00 Kr 69.00

Antirrhinum Twinny Rose frø, 2 pk. trodde dette var staude, men tror jammen meg den er ettårig....litt irriterende, da.... 420421 2 Kr 69.00 Kr 138.00

Peon - Bowl of Beauty- en litt knæsj peon:)Kanskje litt rar???










No comments: