Sunday, February 19, 2012

"Pels" Vest til Meg Selv!

Sown "Fur" Vest for Myself!




 Bommet på kamera, men blei jo litt kult. Hehe...
I missed the camera, but it turned out a bit cool, hehe...










Har vært veldig skeptisk til å sy til meg selv. 
Og er det i grunnen enda. Men har heller ikke kommet over mange mønster på klær jeg har veldig lyst til å sy til meg selv. 
Tar gjerne imot tips om steder med bra mønster til dame....
Er litt sånn at ikke alt som er fint på hengeren er fint PÅ,
og kjedelig å bruke tida på noe som en ikke kommer til å bruke, liksom...


I'm very skeptical to sewing garnments for myself to wear.
But I also haven't not come across many patterns on clothes I would like to sew for myself either. 

I would be happy to receive any tips on chic patterns for women!
You know, not everything on the hanger looks nice ON.
and I don't really feel like spending my time sowing something that won't be worn, you know....





Men denne blei jo ganske vellykka, også PÅ. 
(Måtte rigge til stativ og selvutløser, ca ett år siden sist, hehe...)
Litt fluffy. 
Men fin med belte og stæsj til - som min mann sa så pent, 
selv om førsteinntrykket hans var (FØR belte etc.) litt Wilma Flintstone, hihi...
Pelsstoffet er ikke så billig, (det dyreste stoffet jeg har kjøpt, faktisk...., men "pelsvester er jo heller ikke så av det billigste slaget"), 
men med god planlegging rekker det til flere prosjekter, så da blir det slettes ikke galt. 
Jeg kjøpte 70 cm, og det har rukket til min pelsvest, 
og jeg har klippet ut til vest til Ella (hun lurte på hvor hennes var, da jeg hadde på meg min i går....)
og enda har jeg noen biter igjen som jeg kan bruke til noe gøy ei gang i fremtiden 
- noe kommer kanskje ramlende ned i hodet etterhvert...


Både pelsstoffet (ulve imitasjon), fòret, mønsteret (Nr. 25004) og "beltet", som er et bisebånd i mørkebrun imitasjonslær, er fra Stoff og Stil. 
Vanskelighetsgrad på mønsteret var 3/5. Første gang jeg har sydd et plagg med fòr i. 
Godt å ha instruksjon, da, selv om jeg nok til tider skulle ønske de hadde vært enda mer beskrivende.... men fant ut av det!
Jeg er ikke så flink på teknisk språk - siden jeg ofte bare syr med egenlagd mønster og etter logikken,
men en lærer ganske mye å sy etter et ferdiglaget mønster. Hihi.Og ville jo ikke bomme med et dyrt stoff, så da var jo det lurt...

Nå har de fått inn vår/sommerkataloger på Stoff og Stil i interiør og klær, forressten.
SÅ masse nye fine og fargerike stoffer!
Har veldig lyst til å løpe å kjøpe, men prøver å holde meg i skinnet litt til...
MÅ prøve å få ferdig noen prosjekter jeg allerede HAR kjøpt stoff til. 
Får se hvor lenge denne FORNUFTEN varer.....



But this was quite successful, also ON. 
(Had to rig the tripod and self timer, about a year since last time, hehe ...) 
A little fluffy. 
But cool with belt and a big necklace - as my husband said so nicely 
Although his first impression was (BEFORE belt, etc.) a little Wilma Flintstone, hihi ...
This "fur" fabric was not so cheap  

(the most expensive fabric I have ever bought, actually  
....but "fur" vests's not the cheapest to buy anyway); 
but with good planning it has reached for several projects, so it didn't come out bad at all;
I bought 70 cm length, and it has been enough for my fur vest, 

edge of the four Christmas stockings
heart on a cushion 
and I have cut out to a vest for Ella as well (she wondered where hers was when I wore mine yesterday....) 
and I still have a few pieces left that I can use for something fun sometime in the future 
Maybe some idea will come falling down into my head suddenly ....

Both the "fur" fabric (wolf imitation), lining, pattern (No. 25004) and "belt", which is a lining band in dark brown imitation leather, is from Stoff og Stil.
The degree of difficulty of the pattern was 3/5. It's the first time I've sewn a garment with a lining in it.
Good to have instructions, then, although I probably sometimes wish they had been even more clear .... but I figured it out!
I'm not that good in technical sewing language - since I often just sew my own created patterns and using my logic sence....
but one learns quite a bit of sewing from a pre-made pattern. Haha.And I would not want to waste an expensive fabric, so it was a good idea to buy the pattern ...

Now they have gotten the Spring / Summer catalogues at Stoff og Stil of textiles of interior and clothing.
SO many new beautiful and colorful fabrics!
I really want to run buying, but I'm trying to be a bit SENSIBLE... ...
TRYING to finish some projects I have ALREADY bought fabrics for....
Will see how long I will be able to be sensible .....






Ha en fortsatt fin Fastelaven!

-Ingvild-

1 comment:

Linn said...

Åh Ingvild, du er jo kjempeflink til å sy...og du forresten flott ut!!