Saturday, September 3, 2011

Strikket Hals - Få Oppskrifta!

Det er ikke vinter enda,
men høsten sniker seg sakte men sikkert innover oss, 
og med min treige strikkehastighet er det greit å forberede seg i god tid
hvis jeg skal få gjort noen av strikkeprosjektene jeg hadde tenkt....*smile*


Halsen til Daniel er ferdig 
- greit med et nytteplagg til barnehagebruk når det blir kaldere i lufta!


Denne passer faktisk både til Daniel (1 år, dvs. han skal vokse inn i den...), 
og Ella (3,5 år),
så den vil passe ei stund *smile*.

(Hodeomkrets ca. 47-52 cm , men ville nok strikket den noe lenger foran og bak, og kanskje litt høyere ribbekant, når jeg skal strikke en til Ella).


Brukte garnet 'Sterk' fra Du store alpakka (kjøpte på Karmin i Kristiansand) i farge 823 - lys brun/kamel melert.
Garnet er supermykt, noe som er viktig når det skal helt oppi et babyansikt....
og er en blanding av alpakka (40%), merino ull (40%), og nylon (20%). 
Nylon gjør garnet sterkere, og det kan også brukes på sokker pga. det.....

Strikkefastheten er 22 masker på 10 cm, og pinnestr. 3,5. 
Brukte rundpinne 40 cm.
Og brukte kun ett nøste! (rett under 50 gram). 
Hadde kjøpt to, så av det andre skal jeg strikke ei matchende lue *smile*.

Tok utgangspunktet i denne oppskrifta fra Merete på Monstermønster.
Denne har et rundt brystparti, og jeg fant ut ettersom jeg strikket, 
at jeg ville ha den kortere på skuldrene, og lengre foran og bak. Så da ble det litt egenkompanering likevel..


Oppskrifta mi er:
La opp 80 masker på pinne 3,5.
Strikket rundt vrangbord med 2r og 2vr til 12 cm (eller passe lengde til at den kan brettes dobbelt).
Strikket så en omgang rett, og satt merke ved start, nytt merke etter 30 m (foran), nytt merke etter 10 m (skulder), nytt merke etter 30 cm (bak) og siste 10 m er skulder.

Ved merkene økte jeg en maske på hver side, dvs 8 masker totalt hver omgang. Gjorde dette 13 ganger.
På 14 omgang felte jeg av de 10 maskene over skulderpartiene, mens jeg fortsatte å strikke glattstrikk på forpartiet (bakpartiet dro jeg en tråd igjennom maskene til, for å fortsette glattstrikk her etterpå).


Samtidig, for å få en pen kant rundt, strikket jeg de tre første og de tre siste maskene på hver pinnen rillestrikk.
I tillegg strikket jeg maske 4 og 5 (dvs. felte ei maske)  sammen på hver rette pinne (så fram/bakpartiet ikke skulle bli så bredt), og på slutten av den rette pinnen ble den 4. og 5. siste masken strikket sammen. 
Dette gjorde jeg totalt 4 ganger. 
(På vrang pinnen strikkes de tre først og tre siste rett, mens resten strikkes vrangt, og ingen felling av masker).
Fortsatte til brystpartiet målte 12 cm fra ribbekanten til halsen.
Så strikket jeg 2 riller (dvs. 4 pinner rett, for de som kanskje trenger en oppfriskning....), og felte av.


Rillestrikkingen på slutten av for-(og bak-)partiet gjør at du slipper at den ruller seg oppover, men ligger pent på plass.... 

Så puttet jeg maskene til bakpartiet tilbake på pinnen, og gjorde det samme som jeg hadde gjort på brystpartiet, men strikket den noe kortere (7,5 cm før jeg begynte på rillestrikkinga).


Velbekomme!

Ha en super helg!
Her blir det feiring av Daniels ettårsdag! Skal si tiden har flydd! 

Og nå har han nettopp begynt i barnehagen, hvor han får spise suppe med skje helt selv! 
Mer stas kan det vel ikke bli! *smile*

-Ingvild-




Knitted Wool Neck Warmer - Get my free pattern!
It is not winter yet, but with my slow knitting speed, it is good to prepareahead of time, if I am to do any of the knitting projects I had planned .... 
Daniel's neck warmer is finished, and it will be a well used garment in kindergarten in the cood and cooler days of the year! 
We have a saying in Norwegian: "There is no bad weather, only bad clothing!"
This one actually fits both Daniel (1 year, he will grow into it ...), and Ella (3.5 years),
so it will fit him for a while * smile *.
(Head circumference approx. 47-52 cm.) I will knit one for Ella also, but I would knit the front part a bit longer and the same with the rear. And I will knit the ribbed neckline a bit longer, and maybe add a few sts in the with.

I used a yarn called 'Strong' from Du store alpaca (bought on Karmin in Kristiansand) in color 823 - light brown/camel mix.
The yarn is super soft, which is important when it should be totally up in a baby's/child's face ....
and is a blend of alpaca (40%), merino wool (40%) and nylon (20%).
Knitting gauge is 22 stitches = 10 cm, and stick size 4, circular needle 40 cm long.
And using only one yarnball! (Just under 50 grams). Had purchased two, so from the second I knit a matching hat * smile *.
I started out using a pattern by Merete on Monstermonster (in Norwegian).
This has a rounded chest part, and as I was knitting, I decided that it would be more practical with shorter by the shoulders, and longer in the front and rear. 
So it turned out like this...

My pattern:
I casted on 80 stitches on the circular needle size 4 (US size),
40 cm [16’’]
I worked a rib, k2/p2 to 12 cm (or the length that it needs for it to be able to be folded double).
Then put marks: one at the start of the stick, a new mark after 30 sts (front), new mark after 10 sts (shoulder), and one mark after 30 sts (back) and last one after 10 sts (the second shoulder, back where you started).
I knitted across, while at the marks I increased with one stitch on each side of the mark, ie a total of 8 stitches each round. I did this 13 rounds.
On the 14 th round I bound off the 10 stitches over each of the shoulders, while I continued to knit the front part (The rear part I pulled a thread through the stitches, to continue this part afterwards).
To get a neat edge on the sides, I c
ontinue in stockinette st with 3 garter sts each side. At the same time I  dec 1 st each side inside 3 garter sts on first row. (that is, no dec of sts on the "return")
This I did a total of 4 times.
I worked the chest part untill it measured 12 cm from the bottom of the rib edge to the neck.
Then I knitted garter sts, 4 st, and bound off.
This makes the bottom part stay neatly in place, instead of rolling upwards....

Then I put the sts of the rear part back on the needle, and did the same thing I had done on the chest part, but I knitted it slightly shorter (7.5 cm between the bottom of the neck rib and where I started the garter sts).

Enjoy!
Have a great week-end!
-Ingvild-

9 comments:

... said...

Kjempefin hals du har strikket, Ingvild, og takk for at du deler oppskriften!

Gratulerer til Daniel med 1-årsdagen :)

Ha en fin søndag :)

Anonymous said...

Var kjempefin! Hørtes ut til å være myk og god ja :)

Flink du er som komponerer litt selv!

Er så enig med deg,,, ennå hagetid. Klem :)

Linn said...

Ja, det var jo en herlig hals!! Vi bruker mest skjerf og sjal for tida..men hadde jeg hatt en liten en aa strikke til, da hadde jeg nok proevd meg paa denne!

Aa jah...et lite tips: oppskrift heter vanligvis pattern paa engelsk, jeg tok stadig feil foer og folk kikka litt rart paa meg..recipe gjelder vanligvis mat...iallefall her i UK..! :)

Ingvild said...

Så sant Linn! Tusen takk! Er bare så lett å glemme....Skal få bytta det ut!

Line said...

Ble for innviklet for meg. Du er jammen flink altså!!! Den ble veldig veldig fin!

Ingvild said...

Takk Line! Den runde til Merete er nok enda lettere, men hvis det er noe du ikke forstår av beskrivelsen min, så bare gi beskjed!

Thina F. said...

Superfin hals! Elsker fargen. Jeg linker opp bloggen din i jobbsammenheng, håper det er greit. Spread the good word...eller blogg! :-)

Ingvild said...

Takk for det! Helt i orden for meg :).

♥ Stines hverdag said...

Greit med alt som er gjort ;)
Men jeg er nok mest flink til å utsette ting gitt...