Monday, September 19, 2011

Solhatten blomstrer


De jeg fikk av min tante vel og merke... 
Noen som hun likevel skulle kaste forde de frør seg og sprer seg... 
For de som jeg sådde, må jeg vente til at skal blomstre til neste år.... 
litt nedtur!...hehe... 
De blei planta ut i blomsterbeddet i slutten av juni. 
En tredjedel overlevde fra frøform. 
(Noen lidde drukningsdøden når de stod i potter å venta på å bli sterke.....). 
Så ca. 17 stk. ble planta ut i beddene. Survival of the fittest!



Og de som jeg kjøpte som backup fra Bakker
(før jeg visste at tanta mi skulle kvitte seg med noen....), 
ja de har jeg ikke sett snurten av! 
Jeg fikk de som røtter, og de luktet mugg. Så utgangspunktet var jo ikke bra....  Men fikk pengene tilbake for disse.

Konklusjon? 
De tryggeste (og definitivt billigste) blomstene er de en får i gave fra noens hage???
Det er hvertfall mindre tidkrevende enn å så selv....

Men fine er de hvertfall. 
Og de blomstrer så fint ned skråningen.... litt bortgjemt av bjørketrærne... 


Ha en god kveld!
Endelig fikk jeg anledning til å plante litt i hagen igjen, deilig! Men det er mer som gjenstår. 
Måtte nemlig raske med meg noen stauder på 70% salg!
-selv om mannen har gitt meg planteforbud for i år... hihi...
-Ingvild-


The Echinacea Purpurea is in bloom
The ones I got from my aunt, that is, and not the ones that I sowed this spring.... 
Which I expect will bloom next year only ....a little letdown! Oh well ... 
Approximately a third survived from seed to plant planted out in the flower beds in the end of June. (some of them only died while waiting outdoors in pots to become stronger, and then died a death of drowning....)
And the ones that I bought as a backup from Bakker... 
 I got them as roots, but they the smelled of mildew. 
So basically no good .... But got my money back for those...

Conclusion

The safest (and definitely cheepest) flowers are the ones you get as a gift from someone's garden? But definitely the least work...

But the few that blooms are at least very pretty, never the less.  

Even where thay are .... partially hidden by birch trees ...

Have a great evening!
-Ingvild-

4 comments:

Anonymous said...

Nydelig :)

Har samme tanker som deg, om at det er lurt å få fra andres hager. Da vet man de trives også slipper man å vente på blomstringen til neste år :)

Har kjøpt purpursolhatt i år, men må, som du med frøplantene, vente til neste år :)

... said...

Ja det er kjekt når man får stauder av andre :) Rosa solhatt er fine, og hyggelig med høstblomstring i hagen. Tenker det blir blomstring også på frøplantene neste år.

Takk for påminnelsen om salg på stauder, jeg må ta en runde og se hva som er igjen på hagesentrene :)

Ragnhild said...

Er kanskje mer sjarm med planter fra kjentfolk sine hager, da får de en historie i tillegg til å være vakre :)

Ingvild said...

Ja, jeg tar jo gjerne imot planter, altså....:) hihi....